Ga je met een 4x4 auto op pad in Zuidelijk Afrika? Als je eenmaal op reis bent is het prettig om een paar basisregels te kennen of in ieder geval bij de hand te hebben. Daarom geef ik je in dit blog een aantal tips voor het rijden met een 4x4 auto. Zet je hem makkelijk in de hoge of lage gearing? In een eerder blog hebben we uitgelegd waarom we een 4x4 cursus adviseren voordat je op reis gaat naar Zuidelijk Afrika

Ophalen 4x4 auto
Alvorens je op pad gaat met de gehuurde 4x4 auto adviseren wij altijd om de 4x4 standen te controleren bij de verhuurder. In ieder geval op de volgende zaken: 
>> Compressor: test of deze werkt en laat je uitleggen hoe je deze moet aansluiten.
>> Schep: mocht je vast komen te zitten om wat voor reden dan ook.
>> Rubberen matjes: deze kun je onder de banden leggen waar je minder grip hebt om weer van de plek te komen.
>> Krik:; vaak zitten er 2 krikken bij, 1 Hi-jack en 1 kleine krik. 
>> Reservebanden: over het algemeen zitten er 2 reservebanden bij, laat je ook uitleggen hoe beide moeten worden losgemaakt. Het brengt altijd net te veel stress mee als je een lekke band rijdt en niet weet hoe je de reserveband moet loskrijgen.
>> 4x4 stand: test alle standen, dus de 2x4, de 4x4 hoge gearing en de 4x4 lage gearing.

Wat is een lage gearing en hoe/wanneer gebruik je deze?
Wanneer de lage gearing is ingeschakeld wordt de trekkracht groter, hierdoor kan je op lage snelheid over obstakels rijden of makkelijker door mul zand. Je kan met de lage gearing makkelijk op de motor afremmen, dus je speelt vooral met de koppeling als je over een obstakel moet rijden. Let op: de auto kun je alleen in de 4x4 stand zetten als de wielen recht staan en de auto niet op een helling staat. Bedenk dus ruim op tijd dat je de 4x4 stand aan zet en of je de auto in de lage of hoge gearing wilt hebben. Dit om te voorkomen dat je je gaat vastrijden

Bandenspanning, wat is handig en waar moet je rekening mee houden?
Vaak zijn de banden vrij hard opgepompt als je de auto meekrijgt en als je vervolgens vrij snel op gravel of offroad gaat rijden met een te hoge bandenspanning, rijd je de banden ook snel lek. Wij adviseren altijd om bij de entree van een park naar de condities van de wegen te vragen en welke bandenspanning zij adviseren, zij rijden daar dagelijks!

Vanuit onze leveranciers en eigen ervaringen adviseren wij de volgende bandenspanningen;
>> Asfalt: 3.0 bar 
>> Rotsen/stenen: 2.0 bar 
>> Gravel: 1.8 bar 
>> Modder (diepe modder): 1.8 (1.5) bar 
>> Zand: 1.8 bar 
>> Zandduinen/mul zand: 1.2 bar 

4x4 Tips Zuidelijk

Laatste tip voor 4x4 rijden
Wel is het goed om te zeggen dat wij zelf ook vaak met verkeerde, of andere, bandenspanning hebben gereden dan geadviseerd. Met name omdat je bijvoorbeeld in Mozambique elke keer op asfalt aan het rijden bent en dan de laatste 10 kilometer door mul zand moet ploegen. Om niet elke keer weer de compressor te moeten pakken hebben wij hem dan op een gemiddelde van 1,8 gezet en wat langzamer gereden op het asfalt en iets eerder de 4x4 stand aangezet in het mulle zand. Rustig de auto laten rijden en niet te gek doen, dan kom je ook een heel eind. Aan de andere kant is het juist ook wel weer verstandig om even te stoppen en de banden op te pompen of te laten leeglopen, het kost vaak nog geen 15 minuten van je tijd.

Mijn eigen ervaring tijdens het 4x4 rijden
Al met al vind ik het ondertussen een prachtige speeltuin voor volwassenen, 4x4 rijden is echt ontzettend leuk, maar ook zeer intensief rijden. Je wordt aardig door elkaar geschud en als dat langer dan 1 uur duurt ben je met het schudden wel een keer klaar. Helemaal als je met meer dan 2 personen in de auto zit, dan is dit voor de mensen die achterin meehobbelen niet altijd even prettig. Probeer dan ook regelmatig even te stoppen en de benen te strekken als het mag en je niet midden in een wildpark zit.