Voordat ik Zambia bezocht, had ik al een groot deel van Malawi mogen ontdekken. Eerder schreef ik een blog over wat je moet weten voordat je op reis gaat naar Malawi en Zambia. Door naar Zambia dus. In totaal bracht ik 4 nachten door in South Laungwa, ofwel de ‘Valley of the Leopards’. De eerste twee nachten overnachtte ik bij Nkwali Camp, een luxe, kleinschalige accommodatie met goede en persoonlijke service. De twee nachten daarna bracht ik door bij Chikunto Safari Lodge, een relatief nieuwe accommodatie met een prachtig houten dek, waarvan je uitzicht hebt over de rivier. In dit reisblog vertel ik je er meer over!

Grensovergang Malawi naar Zambia
Het oversteken van een grens kan veel tijd kosten en het was in mijn geval helaas niet anders. Bij de grens meld je aan de zijde van Malawi dat je het land verlaat, om je vervolgens bij de Zambiaanse zijde aan te melden. Je chauffeur helpt je bij de benodigde papierhandel en ik ben blij dat ik me hier niet alleen doorheen hoefde te worstelen. Het kostte mij in dit geval zeker een uur waarna we vervolgens doorreden naar South Luangwa.

Wat voor park is South Luangwa?
South Luangwa Nationaal Park ligt aan de Laungwa River en behoort zeker tot de beste wildparken in de wereld. De concentratie dieren die zich rondom de Laungwa River verzamelt is één van de hoogste van Afrika. Het voortbestaan van de vallei is afhankelijk van de kronkelende Luangwa rivier, die vol zit met nijlpaarden, krokodillen en watervogels. Deze rivier baant zich een weg door het midden van het park waar het een rijkdom aan lagunes en afgesneden meren creëert. De meeste lodges zijn dan ook gelegen aan de rivier, in de sectoren van het park met het meeste wildlife en met uitzicht op de rivier.

Op safari in South Luangwa
Na aankomst stond er een lunch voor ons klaar en vervolgens vertrokken we alweer snel op safari. Onze gids is een intelligente en ervaren man merkte ik toen op. We zagen verschillende diersoorten, waaronder giraffen, zebra’s, impala’s, de Verraux Eagle Owl en nachtzwaluwen. De Mfuwe sector waar de game drives (het op zoek gaan naar wilde dieren) van Nkwali Camp plaatsvinden zijn een mooie mix van bebossing en open vlaktes. We hadden nog geen grote roofdieren gezien, maar het was een erg prettige game drive onder leiding van onze gids en zijn tracker. Na aankomst hadden we even de mogelijkheid om ons op te frissen en stond het diner alweer klaar. We zaten met alle gasten en de gidsen aan één tafel voor het diner. Heel gezellig en een leuke manier om onze ervaringen te delen.

Zambia South Luangwa Nkwali Camp Zebra

Mijn verblijf bij Nkwali Camp in South Luangwa
Direct aan de Luangwa River vind je het kleinschalige Nkwali Camp. De accommodatie heeft in totaal maar 6 kamers en is dus heel kleinschalig. Tijdens je verblijf, en zeker als je meerdere nachten blijft, leer je de andere gasten goed kennen. Net als Kuthengo Camp heb je in Nkwali Camp geen wifi, om te voorkomen dat gasten zich terugtrekken op hun kamer zodat mensen meer samenkomen in de gemeenschappelijke ruimtes. Ik vond het in het begin even wennen om helemaal geen contact te (kunnen) hebben, maar er is zoveel te zien dat het snel went. Er is ook een klein zwembad aanwezig op het camp.

Zambia South Luangwa Nkwali Camp

Nog een safari in South Luangwa
De volgende ochtend werden we wakker gemaakt met de drums: de eerste drumroffel is om wakker te worden, de tweede geeft aan dat het ontbijt klaarstaat. Op safari betekent vroeg op, zo stond om ongeveer 05:15 uur de koffie klaar. De zon kwam langzaam op en in de safariauto was het heerlijk wakker worden. We zagen onder andere zebra’s, fish eagles, een hyena die rustig zijn tijd neemt en verschillende olifanten. En uiteraard ook andere verschillende soorten vogels! De game drive in de middag was wel extra speciaal: wanneer het donker werd en we alweer op de terugweg waren, kreeg onze gids bericht dat er ergens een luipaard gespot zou zijn. Snel reden we naar die plek en zagen we inderdaad het luipaard. Wel op een afstand en in het donker, maar heel bijzonder om te zien! De volgende ochtend werd het zelfs nog beter en kwamen we een roedel wilde honden tegen! Deze dieren kunnen zich dagelijks over grote afstanden verplaatsen en zijn dus lastig te vinden, maar we hadden geluk en kwamen ze midden op de weg tegen. De mooie kleuren en de interactie onderling maakte het een interessante en bijzondere ervaring om ze te zien. Het verblijf bij Nkwali Camp sloten we af met een ontbijt in de bush, een verrassing die vaker wordt georganiseerd voor gasten tijdens hun laatste Robin Pope-overnachting. Het vuur brandde al en we mochten kiezen wat we wilden ontbijten. Oh ja, en hoe je je eieren graag wilde. Tijdens een safari in Afrika zul je vaak ei eten!

Zambia South Luangwa Chikunto

Zambia South Luangwa Nkwali Camp Wilde Hond

Chikunto Safari Lodge in South Luangwa
Het was tijd voor de tweede en laatste accommodatie in South Luangwa. Vanwege het regenseizoen waren niet alle wegen in het park goed begaanbaar, dus het was een logistieke uitdaging om bij de lodge te komen. Met de auto, vervolgens in de boot en weer met de auto. Het kostte wel even wat tijd maar omdat we natuurlijk in het park waren, kon ik lekker rondijken en genieten van de omgeving. De lodge heeft een prachtige grote lounge met een bar, een zwembad, ligbedden en een kleine waterhole voor het zonnedek. Alles oogde nog nieuw, want de lodge is pas in 2018 geopend. De kamers zijn allemaal tenten in luxe safaristijl. De tenten hebben allemaal voldoende ruimte om te zitten, zowel binnen als buiten de tent, en zijn gedecoreerd met een frisse, strakke en toch warme look. Tijdens mijn verblijf waren ze druk bezig met het maken van een ‘stargazing platform’, waar ook kan worden overnacht. ’s Avonds na de safari stond het diner alweer klaar. Tijdens deze reis heb ik alleen maar goede maaltijden gehad, maar de chef van Chikunto Safari Lodge is misschien wel de beste kok van alle lodges die ik heb ontmoet.

Zambia South Luangwa Nkwali Camp

Weer tijd voor een safari in South Luangwa!
Tijdens de middagsafari zagen we voor het eerst deze reis leeuwen! Ze doen niet veel (leeuwen slapen gemiddeld 20 uur per dag), dus we bleven niet al te lang hangen. Even later hadden we weer geluk, weer een roedel wilde honden! Absoluut één van de mooiste diersoorten die ik gezien heb tijdens deze reis. De volgende ochtend reden we nog een laatste safari en genoot ik nog even van al het moois wat ik zag onderweg.

Zambia South Luangwa Chikunto

Ook reizen naar South Luangwa?
South Luangwa nationaal park is een fantastische plek om je tijd door te brengen tijdens een bezoek aan Zambia. Wij bieden verschillende rondreizen aan waarbij je dit park bezoekt. Bijvoorbeeld de rondreis Kaira: safari's en wildparken in Zambia. Tijdens deze reis spot je veel wildlife tijdens de vele safari's in verschillende wildparken gedurende 14 dagen. Liever een rondreis op maat, ook dat kunnen we regelen voor je!