In december 2019 was het zover! Weer mocht ik naar een van de meest afgelegen en ongerepte gebieden op aarden reizen. Al eerder bracht ik een bezoek aan het continent Antarctica en schreef een blog over Antarctica als bucketlistitem. Het was tijdens die reis in 2016 dat ik Antarctica van mijn bucketlist kon strepen, maar op diezelfde reis werd mijn bucketlist ook uitgebreid. Ik wilde namelijk de Falklands (Falklandeilanden) en South Georgia (Zuid-Georgia) bezoeken! In december 2019 kon ik deze droom waarmaken in het Antarctisch gebied. Het was een kerst- en nieuwjaarsreis georganiseerd door Quark Expeditions. Ik had er zoveel zin in! Mijn koffer zat vol met zeeziektepillen om de zeedagen te overleven zonder problemen en een paar goede boeken om me tijdens de reis te vermaken. Ik was zo benieuwd of alles wat ik me er van had voorgesteld ook echt zo zijn. Zou ik de duizenden pinguïns gaan zien of toch niet?

De start van de reis in Buenos Aires
We begonnen de reis met een nacht in Buenos Aires, de hoofdstad van Argentinië. De hotelovernachting voorafgaand aan de reis en vervolgens de chartervlucht van Buenos Aires naar Ushuaia was onderdeel van het transferpakket van Quark Expeditions. Erg prettig! Je komt ’s ochtends aan met een vlucht vanuit Europa en hebt een zeer comfortabel hotel tot je beschikking. We hebben een fietstour door de stad gemaakt wat echt een aanrader is. We gingen met een Nederlander die al jarenlang in Buenos Aires woont op stap. Hij wist de leukste plekken te vinden! Aan het eind van de middag is er personeel van Quark aanwezig in het hotel om je boardingpassen van de chartervlucht naar Ushuaia van een dag later uit te delen en je allerlei andere informatie te verstrekken. Na aankomst in Ushuaia volgde een transfer naar het schip en kon de reis starten.

Buenos Aires

Onderweg naar de Falklandeilanden
We hebben koers gezet richting de Falklandeilanden en wonder boven wonder kon ik alsmaar beter tegen het rollen van het schip. Pilletjes had ik nauwelijks aangeraakt! De eerste landing was bij New Island en hier hebben we een ‘rockhopper’ en ‘albatros’ kolonie bezocht. Het eiland is ontzettend groen en de natuur is fantastisch! Alle tijd om deze dieren te observeren en te genieten. We hebben ook West Point en Stanley bezocht. We hebben veel geleerd over de geschiedenis, maar ik was vooral verbaasd over het groene landschap, prachtig! Kerst hebben we vervolgens op zee gevierd richting Zuid-Georgia en daar maken ze een hele feest van aan boord. Zo is er een speciaal diner, is de kerstman aan boord en kan je kerstkoekjes versieren.

West Point Falklandeilanden

Rockhopper Falklands

Aangekomen op Zuid-Georgia
Zuid-Georgia (South Georgia) begon met een zodiac cruise bij Rosita Harbour, een natuurlijke haven aan de noordkust van South Georgia. Na het zien van duizenden pelsrobben snapten we waarom we hier niet konden landen, er is gewoon geen plek voor zodiacs om aan land te komen. De landing bij de uitgestrekte vlakte van Salisbury Plain (zie header) was de eerste kennismaking met een grote pinguïn kolonie en wat was dit gaaf! Duizenden pinguïns zaten hier op hun nesten en jongen liepen hier overal rond. Ik had geen idee waar ik moest kijken. De koningspinguïns waren erg nieuwsgierig en vrij groot! Het was ontzettend leuk om ertussen te kunnen lopen. Bij Fortuna Bay, een baai omgeven door hoge bergen en gletsjers, was de beleving weer heel anders. Hier hadden we ook een zodiaccruise naartoe met een landing. Hier zagen we jonge pelsrobben in kleine plassen badderen en pinguïns overal en nergens. Opnieuw prachtig! De landingsplaats bij Grytviken was weer een hele andere beleving omdat hier een stukje geschiedenis te vinden is. Er ligt hier een walvisvaarders nederzetting en enkele kleine bezienswaardigheden. Wij spotten hier echter een paar zeeolifanten die tegen elkaar tekeer gingen. Wat een lichamen hebben die beesten! Ook landingen bij Godthul, Gold Harbour, Cooper Bay en St. Andrews Bay mochten niet ontbreken.

Rosita Harbour Sout Georgia

St Andrews

Het indrukwekkende St. Andrews Bay
Met name St. Andrews Bay heeft indruk achtergelaten. Hier leeft de grootste kolonie koningspinguïns en volgens cijfers uit 2002 waren dat 150.000 paren en de jongen zijn niet meegerekend. Onze gidsen vertelden dat we naar minstens een half miljoen pinguïns gingen kijken. Dat is toch niet voor te stellen!? Het waaide vrij hard en we konden in eerste instantie niet landen, maar de kapitein en expeditieleider hadden er vertrouwen in dat het beter zou worden. Na een uur wachten kregen we de melding dat we aan land mochten, maar wel met de boodschap dat als de scheepshoorn 1x lang zou blazen we zo snel mogelijk terug aan boord moesten komen omdat de wind weer zou toenemen. Eenmaal aan land wist ik niet waar te kijken, dit was echt te bizar voor woorden. Overal pinguïns en nog meer pinguïns en nog meer pinguïns. En daartussen zag ik kuikens en pelsrobben. Op deze plek wil je niet meer weg, hier wil je voor altijd blijven! Ik stelde eerder de vraag of alles wat ik me er van had voorgesteld ook echt zo zou zijn. Om die vraag te beantwoorden kan ik alleen maar zeggen: het is zelfs beter dan voorgesteld.

Het vervolg van deze droomreis naar de Falklandeilanden, Zuid-Georgia en Antarctica
De reis ging verder en via Orcadas Station (vanwege slecht weer moesten we iets omvaren) zijn we richting Antarctica gegaan. Dit keer werd er oud en nieuw gevierd op zee. Ook bijzonder om mee te maken! Nu bezocht ik Antarctica ruim 1,5 maand later dan de eerste keer dat ik hier ben geweest. Het was er deze keer niet zo wit als in november, maar er zijn wel piepkleine kuikens te zien van nog geen week oud die op het nest zitten. Mijn hart voor pinguïns sloeg alsmaar sneller en ook dit was weer genieten. Maar naast pinguïns hebben wij tijdens de reis ook zeer veel walvissen gezien en ook een aantal keer een zeeluipaard.

Grytviken Zuid Georgia

Mijn advies over deze reis naar de Falklandeilanden, Zuid-Georgia en Antarctica
Ik heb het al verklapt, maar al met al kan ik maar één ding zeggen: Antarctica staat bij velen op de bucketlist, maar persoonlijk zou ik daar Zuid-Georgia opzetten. Ik ben nog nooit op zo’n mooie plek geweest! Wil jij deze reis ook maken naar de Falklandeilanden, Zuid-Georgia en Antarctica? Bekijk dan eens deze reis 19 daagse reis naar de Antarctische gebieden. Zoek je wat anders? Wij bieden allerlei reizen aan naar het Antarctisch en Arctisch gebied.