Zeilreis Spitsbergen rond
Zeilreis Spitsbergen Rond, 16 dagen per zeilschip Noorderlicht
- Zeilschip
- sv Noorderlicht
- Spitsbergen
- Bellsund
- Alkefjellet
De reisbeschrijving
Dag tot dag beschrijving
-
Expeditiereis met het Zeilschip Noorderlicht
-
Nachten
15
-
Maaltijden
Volpension
-
Bijzonderheden
Hutten op indeling
Zeilschip Noorderlicht
Het Zeilschip Noorderlicht is geschikt voor zeilexpedities naar Spitsbergen en de Lofoten/Vesterålen. De tweemastschoener Noorderlicht is origineel gebouwd in 1910 in Flensburg. In 1991 is de boot door de huidige eigenaars gekocht en totaal gerenoveerd onder de regels van het 'Register Holland'. De stalen romp is aangepast aan ijsgang op zee. Op het onderdek heeft het schip een ruime salon en in het dekhuis is er een gezellige lounge is waar u kunt genieten van het comfort en de mooie uitzichten. Het schip heeft 4 douches (S) en 5 toiletten (T). Zeilen met de Noorderlicht is een fantastische ervaring en zorgt er voor dat u kunt genieten van de rust en de natuur. Ondanks het feit dat de bemanning gedurende de hele tocht zeilt en u door middel van zodiacs aan wal brengt, wordt er van de passagiers verwacht dat zij bereid zijn te helpen bij het zeilen. Als u het wilt, kunt u actief deelnemen aan het zeilprogramma, wachtlopen en leren te werken in een internationaal team van poolreizigers in de traditie van de 19e eeuwse ontdekkers. Er zijn maximaal 20 passagiers aan boord van diverse nationaliteiten waarbij de voertaal zal Engels zijn.
Technische gegevens
Lengte: 46 meter
Breedte: 6,5 meter
Diepgang: 3,2 meter
IJsklasse: versterkte boeg
Snelheid: 6 - 8 knopen
Capaciteit: 20 passagiers
Bouwjaar: 1910
Hutten: 10
Zodiacs: 1De hutten aan boord
2-persoons binnenhutten (met stapelbed)
Aantal: 10 -
-
Vlucht Amsterdam - Oslo - Longyearbyen
Cape Tracks zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen, hierdoor kunnen wij vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen.
VliegtariefHet vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.
BagageDe luchtvaartmaatschappijen hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.
Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigenHet is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen. -
Inschepen in Longyearbyen
U zult arriveren op het kleinschalige vliegveld van Longyearbyen, zo’n 15 minuten rijden van het centrum van het gelijknamige dorpje. Longyearbyen is de grootste bewoonde nederzetting van Spitsbergen en het meest noordelijk bewoonde dorpje (met meer dan 1000 inwoners) ter wereld. Als u in de gelegenheid bent, is het een absolute aanrader om het Svalbard museum te bezoeken. Hier kunt u zich alvast verdiepen in de geschiedenis van het eiland. Na uw bezoek kunt u een wandeling maken door het voormalige mijnstadje waar u in de diverse winkeltjes een collectie van unieke Arctische producten en souvenirs kunt vinden. Interessant weetje is ook dat de Svalbard Global Seed Vault hier te vinden is, die bedoeld is om de wereldwijde verscheidenheid aan landbouwgewassen te behouden.
Aan de zogenoemde ‘floating pier’ ligt het zeilschip Noorderlicht op u te wachten waar vanaf 16:00 uur ingescheept kan worden. Na een welkomstpraatje van de kapitein, zullen de trossen losgegooid worden en krijgt u een uitgebreide veiligheidsinstructie van de bemanning. Aansluitend zult u van een heerlijk 3-gangendiner aan boord genieten, terwijl het schip koers maakt richting de Bellsund.Longyearbyen
Longyearbyen is de ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 kilometer lang en niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 meter hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.Svalbard MuseumEen bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities. -
Gletsjer Fridtjofbreen en bezoek aan Bellsund
In de Bellsund zal er mogelijk een landing georganiseerd worden bij Midterhuken, waar u een fantastisch uitzicht heeft op de jongste bergketen (65 miljoen jaar oud) van Spitsbergen. Een botsing van continentale platen heeft de vouw- en breuklijnen veroorzaakt die u op de berg kunt zien.
Tijdens de lunch varen we naar Kapp Toscana, waar we afgezet zullen worden in de buurt van 3 oude roeiboten. Daarvandaan wandelen we naar Kvitfiskstranda (‘white whale beach’) waar een hut staat genaamd Bamsebu. Op deze plaats heeft in de 19e eeuw een massamoord op walvissen plaatsgevonden en de botten van de ongelukkige dieren zijn nog altijd te aanschouwen op het strand als een grimmige herinnering aan het verleden. Gelukkig worden er, ondanks de massale jacht op beluga’s in het verleden, in dit fjord nog regelmatig beluga’s gesignaleerd! Afhankelijk van de weersomstandigheden varen we verder richting de Hornsund of de Zuidkaap van het eiland Spitsbergen.Zuid-Spitsbergen Nationaal Park
Zoals de naam al zegt, is Zuid-Spitsbergen Nationaal Park een nationaal park in het zuiden van Spitsbergen. Het is in 1973 opgericht en bestaat uit spitse bergen, gletsjers, fjorden en eilanden. Hier leven de grootste vogelkolonies van Spitsbergen, maar ook de ijsbeer komt hier voor. Het is dan ook een gigantisch gebied, met een oppervlak van 13.286km².Delen van de vlakten langs de westkust van het Nationaal Park behoren tot de meest vruchtbare gebieden van de Svalbard archipel, terwijl de oostkust vooral bestaat uit kale morenen en gletsjers. De vruchtbare gebieden bestaan door het warmere klimaat dat hier voorkomt. Hornsund is de grootste fjord van het Nationaal Park en is een belangrijk leefgebied voor de ijsbeer in de lente.
-
Rond Zuid-kaap richting Oost-Spitsbergen
Als de weers- en ijsomstandigheden gunstig zijn, bezoekt u Hornsund, één van de meest onherbergzame en ijzige fjorden van Spitsbergen. In dit fjord zijn vele steile gletsjerfronten te vinden en heeft u grote kansen op ontmoetingen met zeehonden en beluga’s. Mogelijk bezoekt u het Poolse onderzoeksstation in Isbjørnhamna, waar u informatie kunnen krijgen over hun wetenschappelijke programma’s.
De komende dagen staan in het teken van het ronden van de beruchte Zuidkaap. Vanwege de stromingen die hier samenkomen, van de Noordelijke ijszee en de Barentszzee, is het belangrijk om deze ronding goed te plannen. Zodra u in de Storfjorden bent aangekomen, heeft u een goede kans om groepen walvissen tegen te komen. Het schip vaart door in noordelijke richting naar het eiland Edgeøya, vernoemd naar de Engelse koopman en walvisvaarder Thomas Edge die naar eigen zeggen het eiland in 1616 ontdekte. Dit eiland staat zowel bekend om zijn grote rendierpopulatie als om z’n ijsberen.
Door het vlakke en toegankelijke eiland heeft u de mogelijkheid om een landing te plannen bij Kapp Lee vlakbij Dolerittneset (‘Dolerite point’). De weidse toendra ligt bezaaid met rendiergeweien en walvisbotten en veelal zijn hier poolvossen en grote kolonies drieteenmeeuwen te vinden. De hut die te zien is op Kapp Lee is in 1968 gebouwd voor een Nederlandse wetenschappelijke expeditie en is 14 maanden het Arctische thuisfront geweest voor 4 Nederlandse onderzoekers.Hornsund
De zuidelijkste fjord van Spitsbergen, Hornsund, heeft een lengte van bijna 25km. Een Britse walvisvaarder vond hier in 1610 een gewei en noemde de fjord ‘Horne Sound'. De Hornsund is een prachtige fjord waarop grote gletsjers zoals de Stoorbreen, Hornbreen en Hansbreen uitmonden. De bergen maken een sterk alpine indruk. De Hornsundtind, gelegen aan de zuidzijde, is met 1431m de hoogste berg in de omgeving. Langs de fjordkust kan men resten tegenkomen van de vroegere walvisvaart en expedities.
-
Bezoek aan Negribreen en Heleysundet
Vandaag staat een bezoek aan de 15 km lange Negribreen, één van de grootste en indrukwekkendste gletsjers van Spitsbergen, op de planning. Ironisch genoeg wordt de witte gletsjer ook wel ‘Black Glacier’ genoemd naar de Baron Christoforo Negri (1809-1896), een Italiaanse geograaf. De gletsjer heeft zich de afgelopen decennia aanzienlijk teruggetrokken, maar heeft nog altijd de breedste afkalf front van het hoofdeiland Spitsbergen. Als u de gletsjer nadert, komt u reeds blauwe ijsbergen tegen, de blauwe kleur wijzend op erg oud ijs. Een prachtig aanschouwen waar elke fotograaf zijn hart kan ophalen! Bovendien worden er hier ook regelmatig ivoormeeuwen en Noorse stormvogels gespot.
Na ruim de tijd te hebben genomen voor de Negribeen, probeert het schip de Heleysundet te doorvaren, een smal kanaal die berucht is om zijn sterke stromingen. In het kanaal bevindt zich een naamloze baai waarvan alleen bekend is dat het rode zeilschip daar heeft geankerd. De bemanning van de Noorderlicht heeft deze baai daarom een naam gegeven: de ‘Noorderlichtbukta’. Hier is er de mogelijkheid een mooie wandeling onder en bovenop de kliffen van Straumslandet te maken.Spitsbergen
Spitsbergen is het grootste eiland van de Svalbard Archipel en ligt ongeveer 565 kilometer ten noorden van Noorwegen. Het is een bergachtig gebied. De bergen hebben, al naar gelang de geologische geschiedenis, verschillende vormen. Aan de noordwestkust zijn de bergen spits en ruig, in het oosten en op sommige plaatsen langs de Isfjorden, zijn ze meer afgerond. De hoogste berg is de Newtontoppen (1717 meter), gelegen op 79ºNB op het schiereiland tussen Hinlopenstretet en Wijdefjorden. De berg werd op 4 augustus 1900 het eerst beklommen door een Russisch Expeditieteam.
Het ijs domineert het landschap. Gletsjers en ijskappen zijn over de hele eilandengroep verspreid. Vanuit het vliegtuig lijkt het landschap van Spitsbergen een soort spijkerschrift. De scherpe bergen steken boven de stroken sneeuw uit, die als ribben over het land liggen. De gletsjers haken als klauwen in de fjorden. Fjorden, als de Isfjorden en Wijdefjorden, zijn zee-inhammen die diep het land binnendringen. De Hinlopenstretet scheidt het eiland Spitsbergen van een ander groot eiland Nordaustlandet en wordt gebruikt voor de langer durende schipexcursies. -
Beroemde vogelklif Alkefjellet en Hinlopenstraat
Afhankelijk van de getijden verlaat het schip de Heleysundet om koers te zetten richting de spectaculaire vogelklif Alkefjellet. Deze vogelklif die uitkijkt over de Hinlopenstraat heet letterlijk vertaald: de berg van de zeekoeten. Hier broeden zo’n 60.000 kortbekzeekoeten. Er wordt ruim de tijd genomen om dit natuurwonder te aanschouwen. De Noorderlicht is klein genoeg om langs de basis van de klif te varen, waardoor het niet nodig om dit in de zodiac te aanschouwen, maar comfortabel achterover te gaan zitten om de zeevogels van dichtbij te zien.
De rest van de dag zult u spenderen door in noordelijke richting te varen door de Hinlopenstraat. Vervolgens wordt er in de Lomfjorden een ankerplekje gezocht voor de nacht.Hinlopenstraat / stretet
De Hinlopenstraat is de lange zeestraat tussen Spitsbergen en Nordaustlandet. Deze zeestraat is circa 160 km lang en op zijn smalst ongeveer 10 km breed. Vermoedelijk is de naam ontleend aan een directeur van de Noordsche Compagnie, Thijmen Jacobsz Hinlopen. De Nederlanders noemden Hinlopenstretet ook wel Way Gat. Dat is niet vreemd, want het er kan er flink waaien. In juni en juli kan het drijf- en pakijs in deze zee-engte een obstakel zijn voor schepen. In augustus lukt de doorvaart vaak beter, maar geen enkele schipper geeft hiervoor een garantie af.
-
Nordaustlandet
Na een ochtendwandeling in Faksevagen met een indrukwekkend uitzicht over de gletsjer Gullfaksebreen, doorkruist het schip de Hinlopenstraat richting het meest noordoostelijk gelegen eiland van deze reis: Nordaustlandet. Dit eiland is grotendeels bedekt door de twee grote ijskappen Austfonna en Vestfonna. Het landschap lijkt vanaf een afstand ontoegankelijk, koud en onherbergzaam, maar veel plekken zijn verrassend genoeg open en weelderig. Hoewel er door de geïsoleerde ligging minder overblijfselen te vinden zijn van menselijke activiteiten dan in de rest van Spitsbergen, kunt u er sporen vinden van Noorse en Russische overwinteringen.
Mogelijk maakt u een avondwandeling langs de bijzondere bezienswaardigheid Kinnvika waar een Zweeds-Fins onderzoeksstation daterend uit 1957-58 te bezichtigen is. Het project werd in 1959 verlaten toen de financiering op was waardoor de 10 leegstaande houten gebouwen nu mysterieus overkomen. Vergeet niet uw camera mee te nemen naar deze fotogenieke plek.Nordaustlandet
Nordaustlandet is een erg ontoegankelijk eiland: het ligt vrijwel gedurende het hele jaar in het pakijs. Het grootste deel is bedekt met ijskappen en gletsjers. De twee grootste ijskappen zijn: Vestfonna en Austfonna, gescheiden door Rijpdalen. Met een oppervlakte van 15.000 km² is het eiland het op twee na grootste eiland van de Svalbard archipel. In het zuiden en oosten botst men vanuit zee tegen een muur van ijs van de Austfonna op, die 200km lang en hier en daar 35m hoog is. Na Antarctica en Groenland is Austfonna de derde grootste ijskap ter wereld.
-
Op 80 graden Noorderbreedte
De komende dagen wordt het passeren van het meest noordelijke punt van onze reis op 80 graden noorderbreedte gevierd. U vaart langs het eiland Moffen, een walrus- en vogelreservaat, waar een goede uitkijk gehouden wordt om daar groepen walrussen te zien liggen. In dit noordelijke gebied bepaalt het ijs waar er gevaren kan worden en waar er aan land gegaan kan worden. Afhankelijk van de omstandigheden kunt u het natuurlijke haventje Mushamna en het immense gletsjerfront van de Monacobreen in het Liefdefjord verkennen of vaart het schip verder naar het Raudfjord, met zijn typerende rode bergen. Door het koude klimaat en het ijs heeft u hier goede kansen om ijsberen en robben te spotten.
Mogelijk wordt er deze dagen een ankerplek in de buurt van Ytre Norkskøya gevonden, waar u aan land kunt gaan bij de zogenaamde ‘Zeeuwsche Uitkijck’. Hier bouwden in 1617 Zeeuwse walvisvaarders een traankokerij en konden ze vanaf het hoogste punt van het eiland een goede uitkijk over zee houden. Vandaag de dag liggen hier nog altijd de graven van Nederlandse walvisvaarders die in de bevroren ondergrond zeer goed zijn geconserveerd.Moffen
Moffen
Moffen is een klein vlak eiland van 8 km² ten noorden van de Wijdefjorden. Het eiland, dat sinds 1983 de status heeft van natuurreservaat, is een belangrijk rustgebied voor walrussen. Op het strand liggen de stille resten van 17e- en 18e-eeuwse slachtpartijen: botten van walrussen. Moffen mag niet worden betreden. Bovendien is ook het kustwater tot enkele honderden van de kust verboden gebied voor boten.
-
Geschiedenis van walvisvaart op Smeerenburg
Als het schip verder naar het westen vaart, stuit u op het eiland Amsterdamøya, waar u een goed inzicht kunnen krijgen in de 17e -eeuwse walvisvaart. Hier bevind zich Smeerenburg, een voormalig nederzetting van Nederlandse walvisvaarders die bestond van 1617 - 1646. De nederzetting bestond uit pakhuizen, woningen en een smederij. In hoefijzervormige traanovens werd uit het spek van de gedode walvissen walvistraan gewonnen voor zeep en brandstof voor lampen. Vandaag de dag is er nog weinig te zien van de bedrijvigheden die zo’n 400 jaar geleden hebben plaatsgevonden.
Smeerenburg, Amsterdamøya - Spitsbergen
De vlakke landtong aan de oostzijde van Amsterdamøya heet Smeerenburg. Van een afstand is het slechts een saaie zandvlakte waar niets te beleven is. Ooit was dit het centrum van de Nederlandse walvisvaart. Hier werden in de zomer walvissen verwerkt. Hier en daar zijn er nog schamele resten van traanovens, bewoning en graven te vinden. De woon- en werkomstandigheden op de landtong waren toen verre van ideaal. -
Kongs- en Krossfjordgletsjers
Vanaf nu vaart het schip in zuidelijk richting waar u mogelijk nog een stop maakt in de adembenemende blauwgroene baai van het Magdalenafjord. Met ruige en spitse bergtoppen en indrukwekkende gletsjers bevind u zich hier in een klein Arctisch paradijsje. In de monding van het fjord, bij Graveneset, zijn overblijfselen te zien van twee fornuizen die gebruikt werden om het spek van de walvissen te koken. Ook vindt u op deze plek meerdere graven van walvisvaarders uit de 17e en 18e eeuw.
Het schip vaart verder richting het prachtige Krossfjord waar u ontvangen wordt door het hoge gletsjerfront van de 14. Juli gletsjer. Op de afgebroken ijsschotsen liggen vaak baardrobben te rusten en dichtbij de gletsjer broeden veelal dikbekzeekoeten, drieteenmeeuwen en puffins. Deze fjorden herbergen tal van bezienswaardigheden. Zo kan er mogelijk een landing georganiseerd worden op het schiereiland Blomstrandhalvøya, waar bij Ny London de overblijfselen van een marmermijn te zien zijn. Tevens heeft u vanaf deze locatie een prachtig uitzicht op de Tre Kroner, de drie kenmerkende bergpieken die door de ijskap heen prijken. Een alternatief bij slechte weersomstandigheden is een bezoek aan het voormalige mijnwerkersstadje Ny Alesund. Ny Alesund is ’s werelds meest noordelijke nederzetting en hedendaags een gerenommeerd poolonderzoekscentrum. Grote namen zoals de Noorse ontdekkingsreiziger Roald Amundsen en luchtvaartpionier Umberto Nobile zijn hier hun historische poolexpedities gestart.Kongsfjorden
De Kongsfjorden is een toeristische trekpleister. De 22 km lange fjord is over het algemeen gemakkelijk toegankelijk. De Nederlanders noemden de fjord aanvankelijk in de 17e eeuw Engelse Baay vanwege de Britse bedrijvigheid hier. Landschappelijk is het één van de mooiste plekken van de archipel. De gletsjer Kongsbreen grenst op magnifieke wijze aan zee.
-
Walrussen spotten
Vandaag zal al vroeg een zuidelijke koers ingezet gaan worden richting het St. Johnsfjord. Hiervoor bevaart het schip de zeestraat Forlandsundet die historisch gezien altijd een schrik is geweest voor zeevaarders door de zandbank Forlandsrevet. Door zijn geringe diepgang is de Noorderlicht één van de weinige schepen die deze ondiepe passage kan bevaren, waarvoor de bemanning opperste concentratie nodig zal hebben. Vergeet niet hier ondertussen goed uit te kijken naar grote groepen walrussen die veelal bij Sarstangen en Poolepynten te vinden zijn! Een prachtig scenario met schilderachtige bergen op de achtergrond waar fotocamera’s dol op zijn.
Afhankelijk van de mogelijkheid om deze passage te volbrengen zult u bij Murraypynten, genoemd naar een Schotse oceanograaf, een landing maken waar u de walrussen van dichtbij kunt bewonderen. Ook heeft u hier vanaf de heuvels een prachtig panoramisch uitzicht over het ruige berg- en gletsjerlandschap van Spitsbergen en door het vlakke landschap aan de voet van de berg is het hier heerlijk en gemakkelijk wandelen. Aan de zuidkant van Murraypynten is een ruïne van een hut te bezichtigen die in 1963 door een Duitse expeditie is gebouwd. In de middag zal het schip de reis in zuidelijke richting voortzetten, naar het St. Johnsfjord, waar het in de beschutte en harmonieuze baai voor anker zal gaan.Prins Karls Forland
Het langgerekte eiland Prins Karls Forland wordt door de zeestraat Forlandsundet gescheiden van het hoofdeiland Spitsbergen. Door lastig te bevaren water was deze zeestraat de schrik voor veel walvisvaarders. Alleen kleinere schepen kunnen de zeepassage nemen. Van het zuidpunt (Salpynten) tot het noordpunt (Fuglehuken) van het eiland is de afstand 86 km en de breedte is maximaal 11 km. Zijn steile kusten, hoge bergen tot maximaal 1081 m (hoogste berg: Monacofjellet) en de gletsjers aan de oostzijde maken Prins Karls Forland tot een betoverend mooi eiland. Verder is er de vlakte Forlandsletta, die de bergen Persiskammen en Methuenfjellet in het zuiden met elkaar verbindt.
-
Spookstadje in Sovjetstijl
Afhankelijk van de mogelijkheid om een havenplek te reserveren in Barentszburg, vaart het schip in de richting van de Russische mijnnederzetting waar u tegen het einde van de middag zult aankomen. Na een avontuurlijke reis in de ongerepte natuur van Spitsbergen, kan iedereen weer langzaam wennen aan de bewoonde wereld.
De naam Barentszburg werd in 1924 door de Nederlandsche Spitsbergen Compagnie gegeven aan de Nederlandse mijnbouwnederzetting en vernoemd naar de ontdekker van Spitsbergen: Willem Barentsz. In 1926 werd het mijndorpje overgenomen door de Russen, waarna het uitgroeide tot een dorpje van mijnwerkers met ruim 1000 inwoners. Vandaag de dag leven er nog circa 400 mensen van met name Russische of Oekraïense komaf. Omdat de mijn al lange tijd niet winstgevend is, richten zij zich steeds meer op het toerisme.Barentszburg
Barentszburg is een Russische mijnnederzetting aan de oostzijde van de Grønfjorden. De Sovjetperiode heeft zijn sporen achtergelaten: het levensgrote borstbeeld van Lenin, aanplakborden met foto's van Arbeiders van het Jaar, euforische kleurrijke afbeeldingen op de gebouwen. Een grote rode ster torent boven Barentszburg uit en in het wit is met grote letters in het Russisch aangegeven: "Vrede op aarde". De kolencentrale, gestookt op steenkool uit de eigen grond, wekt elektriciteit op voor de mijnbouw en verwarming van de huizen.
-
Terug naar Longyearbyen via Colesbukta
In de ochtend kan er hopelijk nog een laatste landing gemaakt worden in Colesbukta, een voormalige haven die de steenkolen verscheepten en transporteerden van de Sovjetnederzetting Grumantbyen. Hier brengt u een bezoek aan de verlaten hut van de Russische geoloog Vladimir Rusanov waar de overblijfselen van de ooit bloeiende steenkoolindustrie te vinden zijn.
Als de wind het toelaat, zult u de rest van de dag spenderen door terug te zeilen naar Longyearbyen. Bij aankomst in het Arctische dorpje, kunt u genieten van wat vrije tijd om de laatste souvenirs te kopen of gewoon een wandeling te maken om alle indrukken van de week op u in te laten werken. Rond etenstijd wordt u weer verwacht aan boord waar de crew een laatste verrassing voor u in petto heeft. De rest van de avond kunt u genieten van uw laatste avond met de crew en uw medereizigers.Grumantbyen
Grumantbyen, de steenkoolconcessie ten oosten van Colesbukta (met een omvang van bijna 80 km²) was het resultaat van een Russische expeditie met het schip ‘Herkules' onder leiding van de geoloog W.A. Rusanov. Deze expeditie was uitgezonden door zakenlieden in Archangelsk. De mijn werd geopend in 1919 en gerund door het Brits-Russische bedrijf Grumant Co. Grumantbyen groeide uit tot de belangrijkste Russische nederzetting op Spitsbergen. In 1961 sloot het Sovjet staatsbedrijf Arktikugol de onrendabele mijn. -
Ontschepen in Longyearbyen
Helaas is er een einde gekomen aan het avontuur door het Arctische landschap van Spitsbergen. Na het ontbijt, wordt u vriendelijk verzocht om uiterlijk 09:00 uur van boord te gaan.
Longyearbyen
Longyearbyen is de ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 kilometer lang en niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 meter hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.Svalbard MuseumEen bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities. -
Vlucht Longyearbyen - Oslo - Amsterdam
Cape Tracks zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen, hierdoor kunnen wij vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen.
VliegtariefHet vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.
BagageDe luchtvaartmaatschappijen hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.
Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigenHet is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen.
Prijzen
Periode | 30 jun - 15 jul 2024 | 15 - 30 jul 2024 | 31 jul - 15 aug 2024 | 15 - 30 aug 2024 |
2-persoons binnenhut | Op aanvraag | Op aanvraag | Op aanvraag | Op aanvraag |
1-persoons binnenhut | Op aanvraag | Op aanvraag | Op aanvraag | Op aanvraag |
De genoemde prijzen in het prijstabel zijn vanaf prijzen per persoon, op basis van 2 personen in een 2-persoons binnenhut of op basis van 1 persoon in een 1-persoons binnenhut. Afhankelijk van de reisperiode en beschikbaarheid kunnen de prijzen iets afwijken. Alles is op aanvraag. Vraag vrijblijvend een voorstel aan, dan gaan wij kijken naar de actuele prijzen en beschikbaarheid.
Voorwaarden Swan Expeditions
Inclusief & Exclusief
Inclusief
✓ De reis aan boord zoals aangegeven in de reisbeschrijving✓ Alle maaltijden aan boord gedurende de reis, inclusief snacks, koffie en thee
✓ Diverse havengelden en belastingen tijdens de reis aan boord
✓ AECO toeslagen en overheidsbelastingen
✓ Uitgebreid gepersonaliseerd routeboekje van Cape Tracks
Exclusief
- Vliegtickets, hetzij op lijn- of chartervluchten (tenzij anders aangegeven)- Arrangementen voor en na de reis aan boord
- Paspoort- en visumkosten
- Aankomst- en vertrek belastingen
- Maaltijden aan wal
- Bagage-, annulerings- en persoonlijke verzekeringen (dit wordt sterk aanbevolen)
- Alle verdere uitgaven van persoonlijke aard, zoals extra bagagekosten, gebruik van de bar, telecommunicatie en wasserij
- De gebruikelijke fooi aan het eind van de reis voor stewards en ander personeel aan boord (richtlijnen zullen worden verstrekt)