In de voetstappen van walvisvaarders
Beleef de fjorden, ijs, walvissen en ijsberen in Spitsbergen
- Zeilschip
- sv Noorderlicht
- Magdalenafjord
- Smeerenburg
- Alkhornet
De reisbeschrijving

Dag tot dag beschrijving
-
Expeditiereis met het Zeilschip Noorderlicht
-
Nachten
10
-
Maaltijden
Volpension
-
Bijzonderheden
Hutten op indeling
Zeilschip Noorderlicht
Het Zeilschip Noorderlicht is geschikt voor zeilexpedities naar Spitsbergen en de Lofoten/Vesterålen. De tweemastschoener Noorderlicht is origineel gebouwd in 1910 in Flensburg. In 1991 is de boot door de huidige eigenaars gekocht en totaal gerenoveerd onder de regels van het 'Register Holland'. De stalen romp is aangepast aan ijsgang op zee. Op het onderdek heeft het schip een ruime salon en in het dekhuis is er een gezellige lounge is waar u kunt genieten van het comfort en de mooie uitzichten. Het schip heeft 4 douches (S) en 5 toiletten (T). Zeilen met de Noorderlicht is een fantastische ervaring en zorgt er voor dat u kunt genieten van de rust en de natuur. Ondanks het feit dat de bemanning gedurende de hele tocht zeilt en u door middel van zodiacs aan wal brengt, wordt er van de passagiers verwacht dat zij bereid zijn te helpen bij het zeilen. Als u het wilt, kunt u actief deelnemen aan het zeilprogramma, wachtlopen en leren te werken in een internationaal team van poolreizigers in de traditie van de 19e eeuwse ontdekkers. Er zijn maximaal 20 passagiers aan boord van diverse nationaliteiten waarbij de voertaal zal Engels zijn.
Technische gegevens
Lengte: 46 meter
Breedte: 6,5 meter
Diepgang: 3,2 meter
IJsklasse: versterkte boeg
Snelheid: 6 - 8 knopen
Capaciteit: 20 passagiers
Bouwjaar: 1910
Hutten: 10
Zodiacs: 1De hutten aan boord
2-persoons binnenhutten (met stapelbed)
Aantal: 10 -
-
Vlucht Amsterdam - Oslo - Longyearbyen
Cape Tracks zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen, hierdoor kunnen wij vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen.
VliegtariefHet vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.
BagageDe luchtvaartmaatschappijen hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.
Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigenHet is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen. -
Inschepen
U komt aan op het kleine vliegveld van Longyearbyen, gelegen op ongeveer 15 minuten rijden van het centrum van de kleine stad.
Zeilschip Noorderlicht wacht u op aan de zogenaamde 'floating pier' waar u vanaf 16:00 uur kunt inschepen. Na een welkomstwoord van de kapitein worden de trossen losgegooid en zet het schip koers naar de baai van Trygghamna, waar het voor de nacht voor anker gaat.Longyearbyen
Longyearbyen is de ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 kilometer lang en niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 meter hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.Svalbard MuseumEen bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities. -
Bezoek aan vogelklif
De eerste zodiac landing in Trygghamna. U kunt de overblijfselen zien van een 17e eeuws walvisstation. Van hieruit wandelen we naar de 428 meter hoge Alkhornet klif, waar zo'n 10.000 paren van verschillende zeevogels broeden. Na de lunch aan boord gaan we koers zetten naar de baai Grimaldibukta.
Alkhornet, Spitsbergen Svalbard
Alkhornet is een grote klif van zo'n 428 meter hoog. De kliffen zijn samengesteld uit metamorfoserend carbonaatgesteente, meer dan een miljard jaar oud! Er broeden hier tienduizenden zeevogels die onderaan de klif voor voedingsstoffen zorgen. Die voedingsstoffen zorgen weer voor een vruchtbare grond en dus weelderig begroeide toendra. Hierdoor is er een graasgebied voor rendieren, zijn er broedplaatsen voor ganzen en schuilplaatsen voor poolvossen. -
Vogelklif & Fjorden
In de ochtend zullen we Grimaldibukta verlaten om in noordelijke richting verder te varen in het Forlandsundet. Door zijn geringe diepgang is zeilschip Noorderlicht één van de weinige schepen die deze wateren kan bevaren, hoewel de bemanning haar volle concentratie nodig zal hebben. Als het weer het toelaat varen we naar Fuglehuken, het noordelijkste puntje van Prins Karls Forlandet.
Prins Karls Forland
Het langgerekte eiland Prins Karls Forland wordt door de zeestraat Forlandsundet gescheiden van het hoofdeiland Spitsbergen. Door lastig te bevaren water was deze zeestraat de schrik voor veel walvisvaarders. Alleen kleinere schepen kunnen de zeepassage nemen. Van het zuidpunt (Salpynten) tot het noordpunt (Fuglehuken) van het eiland is de afstand 86 km en de breedte is maximaal 11 km. Zijn steile kusten, hoge bergen tot maximaal 1081 m (hoogste berg: Monacofjellet) en de gletsjers aan de oostzijde maken Prins Karls Forland tot een betoverend mooi eiland. Verder is er de vlakte Forlandsletta, die de bergen Persiskammen en Methuenfjellet in het zuiden met elkaar verbindt.
-
Smeerenburg
Als we verder naar het noorden varen komen we over het eiland Amsterdamøya. Na de landing krijgt u een uitgebreide lezing over de walvisvaart in Smeerenburg en gaat het schip naar Sallyhamna waar het voor de nacht voor anker gaat.
Smeerenburg, Amsterdamøya - Spitsbergen
De vlakke landtong aan de oostzijde van Amsterdamøya heet Smeerenburg. Van een afstand is het slechts een saaie zandvlakte waar niets te beleven is. Ooit was dit het centrum van de Nederlandse walvisvaart. Hier werden in de zomer walvissen verwerkt. Hier en daar zijn er nog schamele resten van traanovens, bewoning en graven te vinden. De woon- en werkomstandigheden op de landtong waren toen verre van ideaal. -
Zeeuwsche uitkijck & 'Spitse bergen'
Vandaag plannen we een landing nabij Ytre NorkskØya. We kunnen de historische route volgen naar de 150 meter hoge top van het eiland. Als we weer zuidwaarts varen naar Virgohamna, kunnen we duidelijk zien waarom Willem Barentsz de naam Spitsbergen gebruikte voor het land dat hij ontdekte.
Ytre Norskøya
Het kleine eiland Ytre Norskøya van ongeveer 1 km² ligt in het noordwesten van Spitsbergen. Op het eiland bevindt zich een heuvel van 141m hoog, die de Zeeuwen in het verleden gebruikten als uitzichtpost voor walvissen en andere waarnemingen. Daarom noemt men dit punt ook Zeeuwsche Uytkyck. De Zeeuwen vestigden op dit eiland in 1617 traankokerijen. Tegen de helling van de heuvel bevinden zich bijna tweehonderd graven uit de 17e eeuw waarin walvisvaarders zijn begraven.
Vanaf de heuvel is het geregeld mogelijk om de grens van het pakijs te zien. Het uitzicht is prachtig. In de verte kan men onder andere Amsterdamøya (westelijke richting) en Reinsdyrflya (oostelijke richting) zien liggen. Ytre betekent ‘buiten’, Norskøya betekent ‘Noors eiland’.
-
Gletsjers
De volgende ochtend varen we naar de prachtige Kongfjord en Krossfjord waar we begroet zullen worden door de torenhoge voorkant van de '14 juli' gletsjer. Misschien kunnen we ook een landing maken op het schiereiland Blomstrandhalvoya.
Kongsfjorden
De Kongsfjorden is een toeristische trekpleister. De 22 km lange fjord is over het algemeen gemakkelijk toegankelijk. De Nederlanders noemden de fjord aanvankelijk in de 17e eeuw Engelse Baay vanwege de Britse bedrijvigheid hier. Landschappelijk is het één van de mooiste plekken van de archipel. De gletsjer Kongsbreen grenst op magnifieke wijze aan zee.
-
Spookstad in Sovjet stijl
De volgende dagen buigen we af naar het zuiden en banen ons een weg terug naar de Isfjord, zo mogelijk met een stop in de beschutte en prachtige baai van St. Johnsfjord. Na een avontuurlijke reis in de ongerepte natuur van Spitsbergen, krijgt u de gelegenheid om u vrij te bewegen zonder toezicht van een gids met een geweer, zoals in het grootste deel van Spitsbergen noodzakelijk is.
Barentszburg
Barentszburg is een Russische mijnnederzetting aan de oostzijde van de Grønfjorden. De Sovjetperiode heeft zijn sporen achtergelaten: het levensgrote borstbeeld van Lenin, aanplakborden met foto's van Arbeiders van het Jaar, euforische kleurrijke afbeeldingen op de gebouwen. Een grote rode ster torent boven Barentszburg uit en in het wit is met grote letters in het Russisch aangegeven: "Vrede op aarde". De kolencentrale, gestookt op steenkool uit de eigen grond, wekt elektriciteit op voor de mijnbouw en verwarming van de huizen.
-
Bezoek aan kolenmijn
In de ochtend maken we een korte wandeling door Barentszburg waar de expeditieleider u de bezienswaardigheden van het mijnstadje laat zien. Als iedereen weer aan boord is, vertrekken we naar Borebukta. We zullen proberen zo dicht mogelijk bij het noordwestelijke uiteinde te komen om een blik te werpen op het steile gletsjerfront van de Borebreen. Daarna gaan we verder naar de westkant van de baai, dicht bij de Nansenbreen, waar we voor de nacht zullen ankeren.
Barentszburg
Barentszburg is een Russische mijnnederzetting aan de oostzijde van de Grønfjorden. De Sovjetperiode heeft zijn sporen achtergelaten: het levensgrote borstbeeld van Lenin, aanplakborden met foto's van Arbeiders van het Jaar, euforische kleurrijke afbeeldingen op de gebouwen. Een grote rode ster torent boven Barentszburg uit en in het wit is met grote letters in het Russisch aangegeven: "Vrede op aarde". De kolencentrale, gestookt op steenkool uit de eigen grond, wekt elektriciteit op voor de mijnbouw en verwarming van de huizen.
-
Richting Longyearbyen
In de ochtend proberen we een laatste landing te maken op Kaap Bohemanflya. De rest van de dag zeilen we terug naar Longyearbyen.
Bohemanflya, Spitsbergen Svalbard
Op Spitsbergen is Bohemanflya een verlaten Nederlandse nederzetting. In 1920 zaten de Nederlanders er voor het delven van steenkool en werd Bohemanflya ook wel 'Rijpsburg' genoemd. Omdat de kustwateren erg ondiep zijn was het verschepen van steenkool lastig. In 1921 werden daarom de activiteiten overgeheveld naar Barentsburg. In 1932 is alles verkocht aan de Russen. Momenteel staat er alleen nog een oude hut uit 1900 en een grote stenen piramide als monument voor koningin Wilhelmina.
-
Ontschepen
Helaas is ons avontuur door het Arctische landschap van Spitsbergen tot een einde gekomen. Na een stevig ontbijt wordt u vriendelijk verzocht om 09:00 uur van boord te gaan.
Longyearbyen
Longyearbyen is de ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 kilometer lang en niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 meter hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.Svalbard MuseumEen bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities. -
Vlucht Longyearbyen - Oslo - Amsterdam
Cape Tracks zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen, hierdoor kunnen wij vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen.
VliegtariefHet vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.
BagageDe luchtvaartmaatschappijen hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.
Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigenHet is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen.
Prijzen
Periode | Onbekend |
2-persoons binnenhut | Voorlopig niet beschikbaar |
1-persoons binnenhut | Voorlopig niet beschikbaar |
De genoemde prijzen in het prijstabel zijn vanaf prijzen per persoon, op basis van 2 personen in een 2-persoons binnenhut of op basis van 1 persoon in een 1-persoons binnenhut. Afhankelijk van de reisperiode en beschikbaarheid kunnen de prijzen iets afwijken. Alles is op aanvraag. Vraag vrijblijvend een voorstel aan, dan gaan wij kijken naar de actuele prijzen en beschikbaarheid.
Voorwaarden Swan Expeditions
Inclusief & Exclusief
Inclusief
✓ De reis aan boord zoals aangegeven in de reisbeschrijving✓ Alle maaltijden aan boord gedurende de reis, inclusief snacks, koffie en thee
✓ Diverse havengelden en belastingen tijdens de reis aan boord
✓ AECO toeslagen en overheidsbelastingen
✓ Uitgebreid gepersonaliseerd routeboekje van Cape Tracks
Exclusief
- Vliegtickets, hetzij op lijn- of chartervluchten (tenzij anders aangegeven)- Arrangementen voor en na de reis aan boord
- Paspoort- en visumkosten
- Aankomst- en vertrek belastingen
- Maaltijden aan wal
- Bagage-, annulerings- en persoonlijke verzekeringen (dit wordt sterk aanbevolen)
- Alle verdere uitgaven van persoonlijke aard, zoals extra bagagekosten, gebruik van de bar, telecommunicatie en wasserij
- De gebruikelijke fooi aan het eind van de reis voor stewards en ander personeel aan boord (richtlijnen zullen worden verstrekt)