Besseggen

Bekijk foto's

Gjendesheim is het startpunt van een bergwandeling over Bessegen. Het is een prachtige wandeltocht, die ongeveer 7 uur in beslag neemt (inclusief rustpauzes).

Bestemming: Jotunheimen Nationaal Park
Seizoen: Juni - September
Afstand: 14 kilometer
Hoogtemeters: 1080 meter
Duur: 7-9 uur
Moeilijkheidsgraad: Veeleisend

De Besseggen heeft een speciale status onder de Noren en het wandelen over de bergkam wordt beschouwd als een soort 'overgangsritueel' ongeacht de leeftijd. Het iconische uitzicht wordt gekenmerkt door de kleurrijke meren Gjende en Bessvatnet. Gjende heeft een prachtige smaragdgroene kleur en is erg lang en smal. Bessvatnet is diepblauw van kleur en een van de helderste meren van Noorwegen.

Het is een veeleisende wandeling en gemiddeld loopt men deze tocht tussen de 6 en 9 uur. Ondanks de uitdagende route maken, tijdens het korte wandelseizoen van juni tot half september, meer dan 60.000 wandelaars deze tocht. Dit maakt Besseggen een van de meest bezochte wandelroutes in Noorwegen. Ga voor een rustige wandeling vroeg in het seizoen of op een doordeweekse dag in september.

De bergpas is extreem moeilijk begaanbaar bij regenachtig weer, controleer dus van tevoren de weersvoorspelling en praat met de lokale bevolking en overleg met medewandelaars voordat u aan de wandeling begint.

De route:

De meest populaire richting om de Besseggen te wandelen is startend in Memurubu (in het westen) naar Gjendesheim (in het oosten). U start de trip met de ochtendboot over het Gjende-meer van Gjendesheim naar Memurubu. De boottocht duurt 20 minuten en is in het hoogseizoen vaak volgeboekt. Het is mogelijk om het ticket op voorhand te reserveren.

Vanuit Memurubu stijgt het pad onmiddellijk steil de berg op. Wandel langzaam en gebruik niet meteen al uw kracht, er is nog veel te wandelen na het bereiken van het eerste plateau. Als u langs de boomgrens wandelt, buigt de bergpas naar het oosten richting Besseggen. U gaat verder omhoog en uiteindelijk komt u op een klein plateau waar de eerste uitzichten zijn op de Besseggen riggel.

De bergpas vlakt nu af en begint een beetje te dalen naar een vijver aan de linkerkant. Dit is een hele goede plek om uw waterfles bij te vullen. Vanaf de vijver stijgt het pad omhoog totdat u het Bjønbøoltjønne meer kunt zien. Geniet van het uitzicht op het Gjende meer voordat u afdaalt naar het meer. Dit is nogmaals een goede plek om uw waterfles te vullen.

Vanaf het meer stijgt de pas weer en bereikt u een hoogte van 1560 meter voordat u afdaalt naar het Bessvatnet op 1374 meter. Het laatste deel van het pad naar Bessvatnet is vrij steil, zorg er dus voor dat u het pad volgt terwijl u afdaalt.  Beneden bij het meer komt u op de kam tussen de twee meren die 'bandet' wordt genoemt. De heuvelrug voorkomt dat het Bessvatnet naar het Gjende meer stroomt (400 meter lager gelegen).
U bent nu halverwege de wandeling en dit is een goede plek om te lunchen en te genieten van de kleurverschillen tussen de twee meren. De kam is vrij breed waardoor de meeste wandelaars geen last zullen hebben van de hoogte.

Vanaf deze bergkam wandelt u verder, maar nu moet u ook af en toe klauteren om op de Besseggen riggel te komen. De kam is vrij steil en smal en stijgt in korte tijd 300 meter. Het eerste deel is nog vrij breed maar naarmate u hoger komt wordt het pad smaller en steiler. Als u last heeft van hoogtevrees dan is dit het gedeelte waar mensen vaak last krijgen van de hoogtevrees. Het steilste deel is echter niet erg ver en bovenop vlakt het weer af en bent u klaar met het moeilijkste gedeelte van de wandeling.

U wandelt nog verder omhoog naar een klein plateau vanwaar het pad iets zal afdalen richting Veslfjellet. Als u uiteindelijk Veslfjellet bereikt dan heeft u het hoogste punt van de wandeling bereikt op 1743 meter boven het zeeniveau. De pas is nu erg vlak en na ongeveer een kilometer komt u bij een kruising. U volgt het pad naar rechts richting Gjendesheim. U kunt in dit gebied vaak rendieren zien. Direct na de kruising van het pad komt u in een gebied met enkele zeer steile kliffen aan uw rechterhand. Vooral bij mistig weer is het zeer belangrijk de gemarkeerde paden goed te volgen.

Uiteindelijk begint het pad te dalen en zijn de laatste 2,5 kilometer naar Gjendesheim het steilst, vooral bovenaan het pad. Er zijn gelukkig op een aantal plekken touwen opgehangen waar u zich aan vast kunt houden.
De gehele route is goed aangegeven, blijft altijd de borden en rode markeren langs het pad volgen.