In september ben ik voor het eerst afgereisd naar Groenland, het grootste eiland ter wereld. De reden waarom ik naar Groenland ging was de Vestnorden Workshop. Een workshop waar leveranciers uit Groenland, IJsland en de Faroër Eilanden samenkomen om hun producten en diensten te promoten. Tijdens deze workshop heb ik veel nieuwe mensen leren kennen en informatie opgedaan om een nieuwe reis naar Groenland op te zetten. Houd daarom onze website in de gaten voor deze nieuwe reis naar Groenland. Voorafgaand aan de workshop heb ik een reis gemaakt om de omgeving te verkennen. In deze reisblog benoem ik de hoogtepunten van mijn reis in Groenland.

De landing in Kangerlussuaq
Na een vlucht van 4 uur en 40 minuten (van Kopenhagen naar Kangerlussuaq) kwam ik bijna op hetzelfde tijdstip aan als hoe laat ik vertrok. Tijdsverschil natuurlijk, dus een extra lange dag voor de boeg! Vlak voor de landing zag ik het onwerkelijke landschap en de Groenlandse ijskap al door de ramen van het vliegtuig. Te bedenken dat ik daar die avond ging slapen. Na een lange reis landde ik in Kangerlussuaq, gelegen aan het uiteinde van een fjord wat verder het binnenland in. Vanaf hier is het gemakkelijk om de Groenlandse ijskap op te gaan. Een van de redenen waarom we ook hier waren, om te kamperen op de ijskap!

1. Wandelen en kamperen op de Groenlandse ijskap
Na een typische Groenlandse lunch en de briefing (uitleg) pakten we onze spullen en vertrokken we met Albartos Arctic Circle richting de ijskap. Het was een hobbelige rit langs prachtige uitzichten van o.a. gletsjers en meren. Bij de rand van de ijskap kregen we nog een briefing over de veiligheid en maakten we onze stijgijzers goed vast. Het was een wandeling van ongeveer een uur naar de plek waar ons kamp zou komen te staan. Toen we eenmaal allemaal onze tenten hadden opgezet, hebben we voordat het donker werd nog een wandeling gemaakt over de ijskap. Omdat het al een paar uur regende, zijn we op een gegeven moment teruggegaan naar het kamp om te eten en ons op te warmen. De handschoenen konden we drogen aan een droogrekje aan het dak van de tent. Gelukkig, want alles was doorweekt. De nacht op het ijs kon beginnen. Snel kroop ik de koude slaapzak in en hoopte ik dat ik het niet koud zou krijgen.

Wakker worden op de Groenlandse ijskap
De volgende ochtend was het eindelijk gestopt met regenen, en het leek alsof de zon zou doorkomen. We gingen de gezamenlijke tent in voor het ontbijt en maakten ons daarna klaar voor een lange wandeling van 3-4 uur. Deze wandeling was prachtig. We hebben zoveel mooie uitzichten gezien, de uitzichten over het ijs waren eindeloos! Onderweg vertelde onze gids van alles over het ijs en hoe snel het verandert, zij komen hier immers meerdere keren per week en zien dagelijks verschillen. Na de wandeling was het weer tijd om naar Kangerlussuaq te gaan. Voordat we het ijs verlieten, liet de gids ons nog één keer omdraaien, om 2 minuten in complete stilte het landschap in ons op te nemen.

2. Vliegen over Groenland
Dit was een letterlijk hoogtepunt van mijn reis. Airzafari biedt vluchten aan over de ijskap vanuit Ilulissat en Kangerlussuaq. We mochten in kleine groepjes een vlucht maken van zo’n 30 minuten. Het was een 6 persoons vliegtuigje en ik mocht voorin naast de piloot. Het was wel even spannend om met dit kleine vliegtuigje de lucht in te gaan, maar dit gevoel maakte al snel plaats voor enthousiasme, want: ‘wauw, wat een uitzicht!’ Eerst vlogen we over de ijskap, waar we die ochtend nog gewandeld hadden. Het leek alsof alles heel dichtbij was, terwijl je toch zo’n paarhonderd meter boven de grond vliegt. Daarna vlogen we over de vallei en zagen we de muskusossen in groepjes bij elkaar staan aan het water.

3. Sisimiut
We vliegen in zo’n 25 minuten van Kangerlussuaq naar Sisimiut, de één na grootste stad van Groenland. Het vliegveld waar we landde was ook meteen het kleinste vliegveld wat ik ooit heb gezien. We verbleven 2 nachten in Hotel Sisimiut, een van de 2 hotels die in Sisimiut staan. We maakten een korte wandeling naar een uitzichtpunt waar je uitzicht hebt over heel Sisimiut. Je zag alle gekleurde huisjes en in de verte zelfs de landingsbaan van het vliegveld, want zo dicht bij ligt dat. Na de lunch was het tijd voor een boottocht naar een afgelegen lodge: Erfalik Lodge. In de ‘’achtertuin’’ van de Lodge maakten we een wandeling, wat een prachtig landschap. We vulden onze flesjes met water uit een beekje, luisterden naar verhalen van de gids en genoten van de uitzichten. Terug in de Lodge werd er voor ons gekookt en genoten we van de rust van deze omgeving. Later bezochten we ook het Sisimiut museum, waar je de Paleo-Inuit-cultuur ontdekt van vier millennia geleden. Je vindt er onder andere jacht- en vis uitrusting, huishoudelijke artikelen en traditionele woningen.

4. Kleine Groenlandse nederzettingen
>> Assaqutaq
De volgende dag gingen we weer aan boord van de boot en bezochten we de verlaten nederzetting Assaqutaq. Vanuit Assaqutaq loopt er een wandelpad terug naar Sisimiut van 10 kilometer waarbij je vooral klimt. Wij hebben deze wandeling niet gedaan, maar hebben door de nederzetting rondgelopen, die nog steeds wordt gebruikt voor schoolkampen. Het was bijzonder om te horen dat hier tot de jaren 60 nog mensen hebben geleefd, zonder dat er voorzieningen zijn zoals stromend water.

>> Sarfannguit
Daarna hebben we Sarfannguit bezocht, een kleine nederzetting waar nog steeds geleefd wordt. Het was er erg rustig. Omdat het zondag is, waren de meeste bewoners aan het jagen. Ze jagen vooral op kariboe (rendier) en muskusossen. Daarnaast wordt er ook (al eeuwenlang) op walvis en zeehond gejaagd. In deze nederzetting zijn er, zoals op de meeste plekken in Groenland, geen auto’s te bekennen. Ze rijden hier vooral met een quad. Hoewel Sarfannquit maar weinig inwoners heeft (ongeveer 100 mensen) is er wel een supermarkt. Eens in de week komt er een helikopter om de supermarkt te bevoorraden en de post te brengen.

5. Hoofdstad Nuuk en een fjordcruise
Na aankomst in Nuuk hadden we de opening van de workshop en werden we vervolgens naar ons hotel gebracht. Ik verbleef in het Hotel Hans Egede. Dit 4 sterren hotel ligt erg centraal en vanuit de Skybar op de bovenste verdieping heb je een prachtig uitzicht over Nuuk. Naast de workshop heb ik ook een fjordcruise gemaakt met de Greenland Explorer. Je kunt op dit schip ook overnachten, maar wij hebben hier een middag mee rondgevaren. Het was erg mistig, dus het uitzicht was niet optimaal. We zijn onderweg gestopt bij een prachtige waterval. Je hebt hier normaal zeker kans op het zien van walvissen, maar helaas hebben wij ze niet gezien. Ook heb ik het Nationale museum van Groenland bezocht, waar je over de hele geschiedenis van het land leert. Dit was erg interessant, omdat je hierdoor een goede indruk krijgt over hoe mensen daar geleefd hebben en nog steeds leven.

Ook Groenland bezoeken?
Zoals ik al liet weten was ik in Groenland om inspiratie op te doen om een gave reis samen te stellen. Houd vooral de website in de gaten of neem contact met ons op wanneer je erg nieuwsgierig bent naar de ontwikkeling hiervan. Verder bieden we uiteraard ook andere diverse reizen aan naar Groenland. Zo zijn er ook mogelijkheden om reizen met Spitsbergen of zelfs Arctisch Canada te combineren. Benieuwd hoe zo'n expeditiereis gaat? Esther schreef een blog over hoe een expeditiereis met Quark Expeditions gaat.